Ásványvíz fogyasztási adatok

Kevés olyan élelmiszer van ma Magyarországon, amelynek az egy főre eső fogyasztása évről-évre olyan nagymértékben növekedik, mint a palackozott természetes ásványvízé.

Az ásványvíz-fogyasztás kezdetben igen alacsony értékű volt, messze elmaradt a nagy ásványvíz-fogyasztással rendelkező országokhoz képest, majd lassan, de növekedésnek indult, és mára látványos fejlődést ért el. A nyolcvanas években, de még a kilencvenes évek elején is az egy főre eső fogyasztás stabilan 3 liter / fő / év körül volt. 1993-ban kezdett a fogyasztás dinamikusan – évente 20 – 30 %-kal – növekedni, és 2019-ben elérte az évi, fejenkénti 130 litert. A hazai ásványvízfogyasztás ezzel az értékkel az Európai Unión belül az első öt ország között van

A hazai ásványvíz-fogyasztás emelkedésének egyik oka az, hogy az emberek egyre inkább felismerik az egészséges táplálkozás fontosságát, értékelik az ásványvíz kedvező táplálkozás-fiziológiai tulajdonságait. Az ásványvíz elvesztette korábbi luxus jellegét, és mindennapi fogyasztási cikk lett.

Továbbá az ásványvíz palackozó cégek nagy gondot fordítanak a fogyasztók tájékoztatására. Megismertették – és teszik ezt jelenleg is, nemcsak egyéni, hanem a Szövetségünk által irányított közösségi marketing eszközeivel is – a fogyasztókkal a természetes ásványvíz egészségre kedvező tulajdonságait.

A magyarok – az osztrákokhoz, németekhez, csehekhez hasonlóan – egészen 2016-ig a szén-dioxiddal dúsított vizeket kedvelték jobban, míg a franciák, olaszok, spanyolok a szénsavmentes ásványvizeket. 2016-ban megfordult az arány, és 2019-ben már az összesen fogyasztott ásványvíz 57 %-a volt a szénsavmentes ásványvíz. Egészségre gyakorolt hatása szempontjából egyébként teljesen mindegy, hogy szénsavas vagy szénsavmentes ásványvizet iszunk, ki-ki ízlése szerint választhat.

 

A hazai palackozott vizek döntő többsége ásványvíz, ezenkívül palackozott forrásvíz, ivóvíz, és különféle dúsított, illetve ízesített vízalapú ital van forgalomban (az ízesített vizeket 2016-tól a szénsavas üdítőitalok közé soroljuk). Az ásványvíz piacon jól megfér a hazai víz az import vízzel, az alacsonyabb ásványianyag-tartalmú az ásványi anyagban gazdagabb vizekkel. Az élelmiszerbolt-hálózatban a 0,5 – 1,5 literes kiszerelés, a vendéglátóhelyeken a 0,25 – 0,33 – 0,5 literes kiszerelés a legkedveltebb.

A hagyományos, nagy márkák az egész országban kaphatóak, a kevésbé ismert, új vizek a palackozó vonzáskörzetében, színesítve, bővítve a választékot. Árukat befolyásolja többek között ismertségük – a nevesebb vizek árát megnöveli a marketing költsége -, és jelentős mértékben a szállítási költség, amely ásványvizek esetében relatíve magas érték.

Alkoholmentes italgyártás

Az alkoholmentes italok közül az egyes italfajták egy főre eső fogyasztásának %-os megoszlását a következő ábra mutatja.

(Az alkoholmentes italok fogyasztási adatai részletesen az www.uditoitalok.hu honlapon találhatóak.)