Magyarországon a legelterjedtebb csomagolóeszköz a műanyag. Ennek a mennyisége viszont már olyan mértéket ölt, hogy a lakosság döntő része mindenképpen helyeselne egy olyan megoldást, ami a műanyagok kidobása helyett azok begyűjtésére épül.

Erre a világított rá az egyik legnagyobb hazai ásványvíz márka, a Mizse megbízásából, idén áprilisban rögzített, reprezentatív, 18+ korosztályt érintő országos, online kutatás, amelyből kiderül, hogy a hazai felnőtt lakosság 61 százaléka támogatná, ha visszaválthatóak lennének a boltban vásárolt műanyag palackok. Másrészt a válaszadók jelentős hányada (34 százalék) annak is hangot adott, hogy örülnének, ha az ásványvizes palackok – amelyekből évente több tízmillió gördül le a hazai gyártósorokról – a mostaninál is kevesebb műanyag felhasználásával készülnének.

A válaszadók megítélése szerint a pandémia elmúlt egy éve különösebb hatást nem gyakorolt az otthon elfogyasztott ásványvíz mennyiségére. A megkérdezettek több mint fele ugyanannyit, vagy kicsit még többet is vett ásványvízből a vásárlásai során az elmúlt időszakban is. A kutatás adatai alapján az sem változott, hogy a magyar vásárlók körében továbbra is a 1,5 literes kiszerelésében kapható ásványvizek a legnépszerűbbek, amelynek az ideális jellemzőit is megfogalmazták a válaszadók. Kiemelt jelentőséggel bír számukra, hogy ha azt Magyarországon palackozzák (40 százalék), az összetételéről, a gyártásáról pontos tájékoztatást nyújtson a termék címkéje (36 százalék), súlyra könnyű legyen, és lehetőség szerint minél kevesebb műanyagot tartalmazzon (29 százalék), ugyanakkor semmiképp se horpadjon be víziváskor (34 százalék). Az ásványvizek ára szintén fontos szempont vásárláskor. Viszont a válaszok alapján az is kitűnik, hogy a többség tisztában van vele, hogy ez a termékkategória a leginkább kitett a folyamatosan változó üzleti, gazdasági folyamatnak, amelyek jelentős árkülönbségeket eredményezhetnek a boltokban. Ennek megfelelően a minőségi, 1,5 literes vizek átlagárát a megkérdezettek java része 140 forint körüli összegre taksálja.

Az ásványvizek műanyag csomagolásáról már jobban megoszlottak a vélemények a megkérdezettek körében. Visszajelzéseik alapján a 60 százalékukat nem befolyásolja, hogy a kedvenc vizüket csak műanyag palackban vihetik haza a boltból. Ellenben a válaszadók 40 százaléka érzékenyebben reagál erre. Sokan közülük (21 százalék) pont a műanyag borítás miatt vesznek kevesebbet ebből a termékből, illetve felértékelődnek számukra azok az ásványvizek, amelyek újrahasznosított csomagolást kaptak.

A kutatás viszont arra is rávilágított, hogy legyen bármilyen megítélése a műanyagnak – lakóhelytől, korosztálytól, iskolázottságtól függetlenül – az emberek valamiképpen szeretnének megálljt parancsolni a műanyag palackok áradatának. A válaszok alapján egyértelmű, hogy leginkább annak örülnének, ha az üvegekhez hasonlóan ezeket is vissza lehetne váltani a boltokban. Kimagasló, 61 százalékos támogatást élvez ez a felvetés a fővárosban, illetve vidéken élők, a fiatalok és az idősebbek körében egyaránt. Minden más innovációs lehetőség, mint a papírcsomagolásra való áttérés, a nagyobb kiszerelések favorizálása, vagy a palackok további kikönnyítése inkább csak a fiatalabbaknál lelnek számottevőbb támogatásra. Viszont a felmérés eredményei is, és a piaci tapasztalatok szintén azt támasztják alá, hogy a jövőben a zöld gondolkodás, a fenntarthatóság iránti igény egyre fontosabbá fog válni az ásványvizes palackok kapcsán.

A Pulzus© Kutatási Rendszer által, a MIZSE felkérésére elvégzett felmérés 7 kérdés online lekérdezése alapján, 2022. április 5 és 11. között készült, 18+ korosztályba tartozó 1268 magyar felnőtt bevonásával. Az válaszok súlyozását életkor, nem, iskolai végzettség és településtípus alapján végezték el, amelyek megfelelően az eredmények kutatás témájának megfelelő társadalmi, fogyasztói csoportnak a véleményét, szokásait, cselekvési szándékait megbízhatóan tükrözik.