Kevés olyan élelmiszer van ma Magyarországon, amelynek az egy főre eső fogyasztása évről-évre olyan nagymértékben növekedik, mint a palackozott természetes ásványvízé. (nagyításhoz kattintson a képre)


Az ásványvíz-fogyasztás kezdetben igen alacsony értékű volt, messze elmaradt a nagy ásványvíz-fogyasztással rendelkező országokhoz képest, majd lassan, de növekedésnek indult, és mára látványos fejlődést ért el. 
A nyolcvanas években, de még a kilencvenes évek elején is az egy főre eső fogyasztás stabilan 3 liter/fő/év körül volt. 1993-ban kezdett a fogyasztás dinamikusan - évente 20 - 30 %-al - növekedni, és 2014-ban elérte az évi, fejenkénti 117 litert. A hazai ásványvízfogyasztás ezzel az értékkel az európai mértékeket nézve erős középmezőnyben van (pl. Ausztriában, Németországban az ásványvízfogyasztás 110 - 120, Franciaországban 150 - 180, Olaszországban több mint 200 liter/fő/év). Reméljük, az ásványvíz fogyasztás emelkedésének ez a kedvező tendenciája az elkövetkező években is megmarad.

A hazai ásványvíz fogyasztás emelkedésének egyik oka az, hogy az emberek egyre inkább felismerik az egészséges táplálkozás fontosságát, értékelik az ásványvíz táplálkozás-fiziológiai tulajdonságait. Az ásványvíz elvesztette korábbi luxus jellegét, és mindennapi fogyasztási cikk lett. Továbbá a privatizált állami vállalatok tulajdonosai lényegesen nagyobb gondot és több pénzt fordítanak marketingre. Megismertették - és teszik ezt jelenleg is, nem csak egyéni, hanem a Szövetségünk által irányított közösségi marketing eszközeivel is - a fogyasztókkal a természetes ásványvíz egészségre kedvező tulajdonságait.

A magyarok - az osztrákokhoz, németekhez, csehekhez hasonlóan – a szén-dioxiddal dúsított vizeket kedvelik jobban, míg a franciák, olaszok, spanyolok a szénsavmentes ásványvizeket. Magyarországon 2014-ben az összesen fogyasztott ásványvíz 43 %-a volt a szénsavmentes ásványvíz. Egészségre gyakorolt hatása szempontjából egyébként teljesen mindegy, hogy szénsavas vagy szénsavmentes ásványvizet iszunk, ki-ki ízlése szerint választhat.

A hazai palackozott vizek döntő többsége ásványvíz, ezen kívül palackozott forrásvíz, ivóvíz, és különféle dúsított, illetve ízesített vízalapú ital van forgalomban, ez utóbbiak a nagyobb mennyiségben.

Az ásványvíz piacon jól megfér a hazai víz az import vízzel, az alacsonyabb ásványianyag-tartalmú az ásványi anyagban gazdagabb vizekkel. Az élelmiszerbolt-hálózatban a 0,5 - 1,5 literes kiszerelés, a vendéglátóhelyeken a 0,25 - 0,33 - 0,5 literes kiszerelés a legkedveltebb. A hagyományos, nagy márkák az egész országban kaphatóak, a kevésbé ismert, új vizek a palackozó vonzáskörzetében, színesítve, bővítve a választékot. Árukat befolyásolja többek között ismertségük – a nevesebb vizek árát megnöveli a marketing költsége -, és jelentős mértékben a szállítási költség, amely ásványvizek esetében relatíve magas érték. 


Alkoholmentes italgyártás

Az alkoholmentes italok közül a szénsavas üdítőitalok és a gyümölcslevek, gyümölcs- és teaitalok, energiaitalok fogyasztása - ellentétben az ásványvíz-fogyasztással - folyamatosan csökken. Az egyes italfajták egy főre eső fogyasztásának %-os megoszlását a következő táblázat tartalmazza:

Az alkoholmentes italok fogyasztási adatai részletesen a  www.italszovetseg.hu honlapon, a gyümölcslevek, üdítőitalok oldalon találhatóak.


EU országainak ásványvízfogyasztása

liter/fő/év

2012. év

Ország

Fogyasztás

liter/fő/év

Sorrend

Olaszország

180,5

1.

Németország

171,1

2.

Belgium

123,5

3.

Spanyolország

116,9

4.

Magyarország

116,4

5.

Franciaország

113,8

6.

Portugália

113,3

7.

Görögország

98,2

8.

Ausztria

85,3

9.

Lengyelország

81,5

10.

Románia

69,5

11.

Szlovákia

67,1

12.

Bulgária

66,3

13.

Szlovénia

57,7

14.

Csehország

50,1

15.

Lettország

47,6

16.

Litvánia

36,8

17.

Észtország

30,8

18.

Írország

27,0

19.

Anglia

26,0

20.

Svédország

24,2

21.

Dánia

22,2

22.

Hollandia

21,2

23.

Finnország

17,2

24.

EU összes

104,3